„Tajemnica Trójcy Świętej stanowi
centrum wiary i życia chrześcijańskiego. Jest tajemnicą Boga w sobie samym, a
więc źródłem wszystkich innych tajemnic wiary oraz światłem, które je oświeca.
Tajemnica ta jest najbardziej podstawowym i istotnym nauczaniem w
"hierarchii prawd wiary". "Cała historia zbawienia nie jest
niczym innym, jak historią drogi i środków, przez które prawdziwy i jedyny Bóg,
Ojciec, Syn i Duch Święty, objawia się, pojednuje i jednoczy ze sobą ludzi,
którzy odwracają się od grzechu" (KKK, nr 234).
Ten fragment wyjęty z jednego z
punktów Katechizmu Kościoła Katolickiego nie pozostawia nam żadnych
wątpliwości, iż tajemnica Trójcy Świętej jest tajemnicą wiary w ścisłym sensie.
Mówiąc o Trójcy, jesteśmy w centrum naszej wiary, jesteśmy u jej źródła, gdyż
jak mówi Katechizm cała historia zbawienia jest historią dróg i środków, przez
które prawdziwy i jedyny Bóg, Ojciec, Syn i Duch Święty objawia się. Skoro jest
to największa a zarazem podstawowa tajemnica naszej wiary to niepodobna mówić o
niej bez żadnego zająknięcia, ze 100% pewnością. Tajemnica jest tajemnicą, więc
to, co możemy zrobić to z wiarą próbować wniknąć w jej głębię.
Chyba jedną z pierwszych udanych
prób wniknięcia w tajemnicę Trójcy zostawił nam jeden z największych myślicieli
Kościoła – św. Augustyn. O tym, że jednak nie jest możliwe ogarnięcie ludzkim
rozumem całej tej tajemnicy, w bardzo ciekawych okolicznościach przekonał się
św. Augustyn, kiedy przechodząc kiedyś brzegiem morza, zauważył chłopca, który
muszelką przelewał wodę do dołka na brzegu plaży. Augustyn patrząc na to, co
robi ten chłopiec stwierdził, że nie jest możliwe, aby woda z morza została
przelana do wykopanego przez niego dołka. Wówczas chłopiec rzekł do świętego:
„prędzej ja przeleję tę wodę z morza do dołka, niż ty zrozumiesz tajemnicę
Trójcy Świętej”. Mocny obraz. Ale czy to oznacza, że nic na temat Trójcy nie
możemy powiedzieć? Aż tak źle nie jest, bo Bóg sam zechciał nam odsłonić
tajemnicę swego istnienia.
Św. Augustyn rozpoczął swoją
refleksję nad tajemnicą Trójcy od znanych nam słów Pisma Świętego: „Bóg jest
miłością”. Augustyn słusznie zauważył, że aby była miłość potrzeba trojga. Trojga?
Właśnie tak. Ktoś kto kocha. Ktoś kto tę miłość przyjmuje. I miłość między
nimi. Ktoś kto kocha i ktoś kto miłość przyjmuje to wydaje nam się oczywiste,
ale że miłość, która jest między nimi to już nie. Ale zobaczmy, to co powstaje
między dwojgiem ludzi w miłości nie jest takie samo jak u innych. Ci
małżonkowie wzajemnie kochają się inaczej niż tamci. Każda matka kocha swoje
dziecko, ale przecież każda wyraża to w jedyny i niepowtarzalny sposób. To coś
trzeciego – miłość – jest zupełnie inne u każdego. To jest już dobry początek
by sprowadzić myślenie o Trójcy choć trochę na Ziemię. Kto więc jest Kim w
Trójcy Świętej? Bóg Ojciec jest kimś, kto kocha, jest miłością dawaną. Syn jest
miłością otrzymywaną, a ponieważ w Bogu ta wymiana miłości jest czymś tak
niesamowitym to i miłość wymieniana między Ojcem i Synem jest też Osobą –
Duchem Świętym.
Ale Co to znaczy dla nas? Przede
wszystkim to znaczy, że Bóg nie jest samotnikiem. Nie jest kimś, kto gdzieś się
ukrył i sam ze sobą spędza wieczność. Kiedy mówimy, że Bóg jest Życiem, to nie
jest to pusty slogan, ale jest to prawda o tym, że Bóg jest wspólnotą Osób,
które szalenie się kochają. A gdzie szaleństwo miłości tam i moc życia. Dalej,
widzimy, że w Bogu ta miłość jest takim nieustannym przekazywaniem, można by
powiedzieć z ręki do ręki. O tym usłyszeliśmy w dzisiejszej Ewangelii.
„Wszystko, co ma Ojciec, jest moje. A Duch powie wszystko, cokolwiek usłyszy”. W
Bogu jest więc nieustanny ruch miłości – dawanie, oddawanie. Taki jest Bóg. Ale
mało tego. My jesteśmy stworzeni na obraz i podobieństwo takiego Boga. To
znaczy, że i my będziemy w pełni sobą, albo lepiej osobą, jeśli będzie w nas
dawanie, przekazywanie miłości. Warto więc dziś w tę uroczystość pomyśleć o
naszych relacjach z innymi. Ile w nich dawania, przekazywania dobra, miłości, a
ile w nich ciągłego czekania na to by mi ktoś, coś dał. My bardzo często
sprowadzamy tajemnicę Trójcy do przedmiotu jakiś teoretycznych spekulacji albo
od razu spuszczamy na nią zasłonę milczenia, bo nic się nie da tu powiedzieć. I
tak źle, i tak niedobrze. Nie chodzi o to by tu wiele mówić, bo to będzie nasze
ludzkie gadanie, ale przede wszystkim chodzi o to by doświadczyć. Życie
chrześcijańskie to żywe doświadczenie Boga, który kocha. Kiedy mogę rozpoznać,
że jestem zanurzony w wewnętrznym życiu Boga, że ogarnia mnie Święta Trójca?
Kiedy jestem ogarnięty kołem miłości… Doświadczam jednej miłości, ale na różne
sposoby: Miłości, która o mnie pamięta, daje bezpieczeństwo, poczucie wartości to
Ojciec; Miłości, która mi bezwarunkowo wybacza, nie oskarża, ale daje pokój, to
jest Syn; Miłości, która przeznacza mnie do rzeczy niezwykłych, jest moją siłą
napędową – i to jest Duch. Zatem dziś warto nie tyle wiele mówić o Trójcy, a
lepiej dać czas Bogu na modlitwie, by ogarnął nas swoją Obecnością. Ile czasu
dasz dziś Bogu by spotkać się z Nim?
Ksiadz wybaczy ze wyjde z innym tematem. (...Zachęcam
OdpowiedzUsuńwszystkich zainteresowanych do
dyskusji, stawiania pytań... Blog jest
otwarty dla wszystkich! )
Wieć jesli chodzi o stawianie pytan, jak mam przeprosic pewna osobe za moje calo roczne zachowanie (obrazanie, irytowanie) sadze ze zle go osadzilam i zle wobec niego sie zachowywalam. ale nw jak to zrobic poniewaz jest on nauczycielem a ja zaluje swojego zachowania, tyle ze watpie ze zostalo to by miedzy mna i nim. a nie jestem osoba zbyt otwarta na takie rozmowy
Jak to zrobić? Po prostu podejść i przeprosić skoro masz pewność, że twoje zachowanie było niewłaściwe. Trudne, ale innej drogi nie ma. A nawet jeśli ta osoba powie innym, że ty się przyznałeś/-łaś i przeprosiłeś/-aś to tym lepiej dla Ciebie, bo twoja "sława" się rozniesie:) Pzdr
OdpowiedzUsuńpodejsc i ppwiedziec sory i za tlco to potrafie ale chodzi o to ze zawsze jak kogos przepraszam to zaraz sie smieje a ta osoba jest ciezka w rozmowie ( ksiad sam pewnie cos o tym wie ale nie powiem o kogo chodzi) a co rozniesienia tego to wlasnie tego jak najbardziej wole unikac. a niemam pewno co do tego poniewaz nie zbytnio ta osoba mnie lubi i pewnie by sie pochwalil zaraz ze powiedzialam co powiedzialam
OdpowiedzUsuń